Kuinka erottaa surkea satula kuluneesta
Satula antaa tukea. Valjaat ovat hevoselle välttämätön tuki. Se jakaa painon tasaisesti ja suojaa selkärankaa. Pieniä keikkoja varten satulan jalustimet ovat pitäneet ratsastajat mukana. Valjaat ovat usein hevosten kallein kappale ja vaikein löytää. Satulan tulee istua hyvin hevoselle, eikä se saa olla liian tiukka ratsastajalle. Satulaseppä Lina Lagstrom esitteli Helsingin hevosmessuilla satuloista ja niiden parantamisesta.
Suomalainen koivu on maailman suosituin satulapuu.
Runko on satulan rakenne. Saatavilla on myös kehyksettömiä satuloja, mutta ne voivat painaa hevosten selkäpiitä. Siksi Lina Lagstrom (Suomen Satula- ja Valjaatvalmistajien puheenjohtaja) suosittelee runko-satulaa. Suurin osa kehyksistä on valmistettu puusta tai muovista. Englantilaiset valmistajat suosivat suomalaisesta koivuviilusta valmistettuja ja metallilla vahvistettuja puurunkoja. Suomen koivussa on täydellinen yhdistelmä sitkeyttä, haastavaa ja hitaasti kasvavaa. Melkein kaikki suuret englantilaiset satulavalmistajat käyttävät sitä. Muovi on suosittu valinta Manner-Euroopassa sen keveyden, muokattavuuden ja lujuuden vuoksi. Muovikehykset voidaan lämpömuovata, ja useimmat vaihdettavat kaarevat satulat on valmistettu muovista. Sekä muovista että puusta voidaan valmistaa korkealaatuisia kehyksiä. Jotkut puiset satulat voidaan myös räätälöidä. Lagerstrom neuvoo, että jos valjaat ovat liian painavia hartioille, omistaja voi etsiä leveämpää etukaarta tilalle. Mutta todellisuudessa ongelma voidaan ratkaista kapeamman kulman avulla.
Kun satulaan kohdistuu enemmän voimia, on tärkeää pitää se huippukunnossa. Satulamiehen tulee tarkastaa valjaat muutaman vuoden välein. Estejuoksu on vaativampaa kuin maastojuoksu. Satula, jonka runko on vaurioitunut, on vaaraksi hevoselle ja ratsastajalle. Lagerstrom muistuttaa, että vaikka satulavalmistajat saattavat väittää, että valjaat ovat rikkoutumattomia tai ikuisia, sellaista ei ole.
Runkovauriot johtuvat satulan iästä ja huonoista säilytysolosuhteista, ja satula nostetaan usein irti maasta. Riittämätön säilytys voi syövyttää satulasi metalliosat. Tutkimukset ovat osoittaneet, että lattialta nouseminen satulaan aiheuttaa merkittävää vääntömomenttia hevosen selässä ja rungossa. Nämä tekijät voivat aiheuttaa rakenteen napsahtamisen ajan myötä. Runkovirheitä voi tapahtua myös silloin, kun hevonen heitetään selälleen satulasta tai jalustin jää kiinni ja hevonen vetää sen ulos. Valjaiden tulee olla aina auki tällaisissa tapauksissa.
Tee-se-itse satulan rungon tarkastus
Voit tehdä suuntautuvan kehyksen tarkastuksen ja se paljastaa, onko runko vaurioitunut. Voit taivuttaa satulaa mihin tahansa suuntaan. Vaikka puurunko voi taipua istuimessa, etukaaren on pysyttävä jäykkänä. Vaikka muokattu muovirunko saattaa vihjata kaikkiin suuntiin, siinä ei saa olla taipumista, napsahtelua tai napsahtelua. Sinun ei pitäisi kuulla mitään ääniä. On tärkeää huomata, että muhkeat tyynyt voivat rypistyä taivutettaessa, vaikka runko pysyy ehjänä. Taivuttaja voi tuntea, taipuuko rakenne vai tyynyt. Käytetty satula kannattaa ensin kääntää, jos aiot ostaa sen. Jopa virheetön valjaat voivat vaurioitua sisältä. Tämä testi paljastaa vain joitain vikoja, ja voit löytää totuuden vain avaamalla satulan.
Runkoniittien viat ovat yleisin satulakone Lagerstromin kohtaama ongelma. Rungon niittivauriot johtuvat satulan rungon osien kiinnittämisestä yhteen niiteillä. Jos satulassa on kuoppia, tapit voivat antaa periksi. Vaikka niittivirheet voidaan korjata, ne ovat vaikeita. Satulamiehen on irrotettava satula ja niitattava se takaisin yhteen. Hyvän välineen löytäminen on haastavaa. Monet haluavat korjata kuin ostaa uuden. Useimmat valmistajat neuvovat, että satula tulee korjata, jos yksi niitti katkeaa. Rikkoutuneet kehykset ovat toiseksi yleisin puute taklauksissa. Rikkoutuneet kehykset eivät ole korjattavissa.
Satula on asetettava selkääsi vasten ja taivutettava niin pitkälle, että se kääntyy taivutuskokeen aikana. Vaikka taivuttaisit satulaa eri suuntiin, se tulee pitää ehjänä käsin. Istuin on vääntynyt kuvassa. Voit tarttua siipistä ja vetää niitä kohti etukaaria samasta asennosta. Voit myös taivuttaa etukulmaa siirtämällä kaaren puolikkaat yhteen.
Hevosten mukavin pehmuste on villa ja ilma.
Satulaan kuuluu myös pehmuste. Pehmuste on tyyny hevosen suitsien ja hevosen välillä. Hevonen valitsisi luonnollisen lampaanvillan ja ilmatäytteisen satulan välillä, jos hänen olisi valittava. Tutkimukset ovat osoittaneet, että hevosen liikkeet sopivat paremmin ilmaan kuin muut materiaalit. Lampaanvilla tulee toiseksi. Villan lämpö päästää lämmön läpi, joten hevoset kokevat, että villatäyteinen satula ei hikoile yhtä paljon kuin muista materiaaleista valmistetut satulat. Ihmiset valitsevat muita materiaaleja, koska villalevyt on vaihdettava aika ajoin. Synteettinen villa on harvemmin takaisin, ja jotkut satulan vaahtomuovimateriaalit voivat kestää pitkään. Valmistajan suositus on toinen syy käyttää jotakin muuta materiaalia. Monet satulamerkit valmistavat synteettistä villaa, jotka on valmistettu erityisesti tiettyä satulaa varten.
Silmäsi erottavat hyvän ja huonon pehmusteen. Pehmustettujen paneelien tulee olla symmetrisiä ja tasaisia. Se tuntuu pehmeältä käsissä ja on joustavampi kuin hevosen selkälihakset. Kantopinta on suuri ja saumat sulkeutuvat tiiviisti. Huonosti pehmustetut paneelit voivat olla möykkyisiä tai epäsymmetrisiä. Ne voivat olla liian täynnä ja monimutkaisia käytettäviksi tyynyinä. Lagerstrom korostaa, että vaikka täyttöä voidaan hienosäätää, satulan on oltava mukava. Pakkaus voi tehdä valjaista sopimattoman.